Inwoners van de gemeente Noordenveld hebben vanaf vandaag tot en met 28 juni de unieke kans om te stemmen en te bepalen welk plan wordt gekozen voor de ontwikkeling van de hoek Kanaalstraat/Wilhelminastraat. Op deze locatie moeten eind 2026 circa twintig woningen verrijzen, een mix van grondgebonden woningen en appartementen voor jong en oud.

“Dit is de eerste keer dat we iets dergelijks in Noordenveld doen,” zegt wethouder Jos Darwinkel. “De raad heeft duidelijke voorwaarden gesteld, waarna er drie projectontwikkelaars zijn overgebleven en nu mogen de bewoners hun voorkeur uitspreken.” De gemeente ziet dit project en deze vorm van participatie als een experiment. “Als het succesvol blijkt, kan deze aanpak in de toekomst vaker worden toegepast,” besluit Jos.

Veel enthousiasme

Gemeentebelanger Rik van der Es, die in november 2022 een motie indiende om de inwoners van Noordenveld het uiteindelijke plan voor de bouw van woningen in het hart van Roden te laten bepalen, is blij dat de stemming is gestart maar vindt het ook wel spannend. “Het is een nieuwe vorm van participatie die we hier nog niet kennen. De hoek Kanaalstraat/Wilhelminastraat is natuurlijk dé entree van het centrum van Roden en ik reken dan ook op veel enthousiasme onder de Noordenvelders om hier hun stem over te laten horen. Het zijn sowieso drie mooie plannen, dus Roden ziet er in 2026 hoe dan ook een stuk mooier uit!”

Stemmen kan op de website van de Gemeente Noordenveld of op het stembureau op het Gemeentehuis aan de Raadhuisstraat 1 in Roden.