Tijdens de raadsvergadering van 15 juli heeft Gemeentebelangen Noordenveld bij monde van raadslid Rik van der Es zijn zorgen geuit en vragen gesteld over de plannen van Woonborg en de Zorggroep Drenthe om een aantal huurwoningen in het Vasalisgebouw in Roden te verbouwen naar zorgwoningen. Hiervoor zouden de huidige bewoners, die daar zijn gaan wonen met het idee daar hun oude dag door te brengen, moeten verhuizen, binnen of buiten Vasalis.

Rik vroeg het college in hoever ze bekend waren met deze plannen en naar deze beweging aankijkt.

Emotionele bijeenkomst

Wethouder Kirsten Ipema gaf aan dat het college door Woonborg en Zorggroep Drenthe geïnformeerd is en zij ook aanwezig was bij de bewonersbijeenkomst: “Het was een emotionele bijeenkomst met veel boosheid en verdriet en het heeft mij ook absoluut geraakt. Zoals gezegd, zijn we als gemeente geïnformeerd door de betrokken partijen, en zijn we tegelijkertijd ook met ze in gesprek over de toekomsten van wonen en zorg in onze gemeente. Vanuit de visie op de toekomst zijn we blij dat verpleeghuiszorg van Zorggroep Drenthe in Roden kan blijven. En ook voorzien we dat het uiteindelijk positief is dat in het centrum van Roden, waar relatief veel senioren wonen en veel voorzieningen uit, ook de mogelijkheid tot verpleeghuis kan worden toegevoegd zodat ouderen in het centrum van Roden, in hun eigen wijk kunnen blijven wonen.

Vertrouwen

Maar op de korte termijn geeft deze keuze wel heel veel pijn voor de bewoners die voor deze plannen plaats moeten maken. Het college vindt het heel belangrijk dat de rechten van deze bewoners worden gerespecteerd en er zorgvuldig met hun belangen en hun gevoelens om gaan. En wij mogen er op vertrouwen erop dat Woonborg dat op een goede manier doet en wij weten ook dat de huurdervereniging daarop toe ziet en de bewoners bijstaat. Het college volgt dat ook en heeft inmiddels afgesproken met het inmiddels opgerichte bewonerscomité in gesprek te gaan.

De formele rol van de gemeente betreft in ieder geval de vergunningen van de ombouw van de appartementen naar kleine zorgeenheden, daar is een omgevingsvergunning voor nodig en daar is nog geen aanvraag voor gedaan.

Op dit zien we nog geen oplossing die tot ieder tevredenheid zal strekken. We zien de emotie, die heel begrijpelijk is, maar dit is de start van het traject, het college zit erbovenop en zal dit zeker volgen.”

Ook de fractie van Gemeentebelangen blijft het proces volgen en blijft op een goede oplossing voor de bewoners wijzen.