Hoofdlijnen

Een akkoord op hoofdlijnen. Zo omschrijven Gemeentebelangen Noordenveld, VVD en de duofractie PvdA/GroenLinks het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan Noordenveld’. “Dat houdt eigenlijk in dat er alleen dingen in staan waar we nu mee aan de slag willen, waarvan we vinden dat ze dringend en belangrijk zijn.” legde formateur en beoogd wethouder Kirsten Ipema van Gemeentebelangen uit tijdens een perspresentie in het Wapen van Drenthe in Roden. “Maar dat betekent ook dat er veel dingen niet in staan die we zeker erg belangrijk vinden, maar waar we graag het gesprek met de raad en inwoners over aan willen gaan. Dus daar is nog heel veel ruimte voor inbreng en discussie”

De nieuwe coalitie wil de financiën en de gemeentelijke organisatie weer op orde krijgen en stappen maken op het gebied van woningbouw en duurzaamheid. “We hebben elkaar de afgelopen weken scherp op inhoud bevraagd en scherp gediscussieerd en dat heeft ertoe geleid dat er nu een keurig akkoord ligt” licht fractievoorzitter Rikus Koopman van Gemeentebelangen de totstandkoming van het akkoord toe. Een akkoord dat meer ruimte geeft voor het debat en inbreng van inwoners en oppositie.

Jos Darwinkel is naast Kirsten Ipema de tweede beoogd wethouder namens Gemeentebelangen. Hij heeft er zin in. “Ik wil graag aan de slag voor Noordenveld en als de gemeenteraad akkoord gaat ga ik ertegenaan” vertelt Darwinkel. Naast Ipema en Darwinkel zijn Robert Meijer namens de VVD en Alex Wekema namens de duofractie PvdA/GroenLinks de andere twee beoogd wethouders.

De tekst gaat onder de video verder

Extra raadsvergadering

Op maandag 9 mei wordt het coalitieakkoord door de gemeenteraad besproken en worden de wethouders benoemd. De vergadering begint om 20:00 uur in de raadszaal in het gemeentehuis in Roden en is toegankelijk voor iedereen. Het concept coalitieakkoord is hier te downloaden.