Tijdens de raadsvergadering van donderdag 26 september is het bestemmingsplan voor Maatlanden-De Zulthe met een ruime meerderheid definitief vastgesteld. Daarmee is een volgende stap gezet naar een nieuwe woonwijk in de kern van Roden. Raadslid Casper Colenbrander van Gemeentebelangen is blij met deze stap: “Wij zijn van mening dat er bij dit plan goed rekening is gehouden met het principe van bodem- en watersturing. Zo worden de huizen voornamelijk van hout gebouwd, wat de bodem letterlijk minder belast. Daarnaast blijft het gebied zeer groen om de waterhuishouding optimaal te reguleren. Daarom vinden wij dat de nieuwe buurt goed is ingepast in de omgeving en op een logische locatie ligt.”

Gemengde wijk

Naast woningen in de vrije sector worden er ook veel nieuwe huizen gebouwd in het middensegment en voor de sociale huur: 30% sociale huur, 30% middenhuur en middenkoop, en 40% vrije sector. Een waardevolle toevoeging aan Roden, volgens Casper: “Maatlanden-De Zulthe wordt een gemengde wijk, met ruim 100 broodnodige nieuwe woningen. Daar zijn wij als Gemeentebelangen zeer tevreden mee!”