De raad van Noordenveld heeft afgelopen woensdag een grote stap vooruitgezet door het bestemmingsplan Kleinschalige windturbine Noordenveld vast te stellen. Hiermee ontstaan er in Noordenveld mogelijkheden voor het plaatsen van kleine windturbines met een ashoogte van maximaal 15 meter. Gemeentebelangen Noordenveld is hier voorstander van. “Wij hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan, zeker als onze inwoners er ook zelf van kunnen profiteren,” aldus een woordvoerder. Straks kunnen boerderijen en bedrijven in het buitengebied en op de bedrijventerreinen windturbines plaatsen om zo lokaal duurzame energie op te wekken.

Ook voor recreatieve bestemmingen in het buitengebied

Gemeentebelangen Casper Colenbrander heeft mede namens de VVD en PvdA-GroenLinks een amendement ingediend dat het ook voor recreatieve bestemmingen in het buitengebied mogelijk maakt een windturbine te plaatsen. Colenbrander: “Ook de recreatieve sector staat voor de grote opgave om te verduurzamen en deze sector is tevens zeer groot in onze gemeente. Daarom vinden wij dat ook zij de mogelijkheid moeten krijgen om zelf lokaal duurzame energie op te wekken.” Het amendement kon op brede steun rekenen. 22 van de 23 raadsleden stemden voor.