Hoe ziet Roden er in de toekomst uit?
Hoe ziet Roden er over pakweg 10 – 20 jaar uit? Die vraag wil Gemeentebelangen Noordenveld graag samen met jou beantwoorden
Roden over 10 tot 20 jaar; het lijkt misschien nog ver weg, maar deze vraag is wel degelijk relevant. Beslissingen die nu genomen worden kunnen direct of indirect gevolgen hebben voor Roden in 2040. Gemeentebelangen wil voorkomen dat Roden op slot wordt gezet en zoekt daarom naar de juiste sleutel. Wellicht beschik jij over deze sleutel?
Is er voldoende ruimte voor woningbouw in Roden? Hoe ziet de Brink er uit? En waar rijdt het verkeer langs? Hoe aantrekkelijk is het centrum van Roden? Hoe kunnen wij onze sportverenigingen optimaal en toekomst bestendig faciliteren? En hoe behouden wij het mooie groene karakter van Roden? Kortom, genoeg onderwerpen om over te praten.
6 November: Online inwonerssessie toekomst Roden smaakt naar meer
Online inwonerssessie toekomst Roden smaakt naar meer
“Een rondweg onder Roden door of er juist overheen. Een tram naar de stad en vooral gaan bouwen voor starters.” Het zijn een aantal ideeën die inwoners van Roden naar voren brachten tijdens de online Zoom-meeting georganiseerd door Gemeentebelangen Noordenveld.
Het was een succes dat smaakt naar meer, volgens gespreksleider en vicefractievoorzitter Jos Darwinkel. ‘De herfst en wintermaanden zijn normaal de maanden waarin wij, als fractie van Gemeentebelangen, onze fractievergaderingen in een van de 26 dorpen van de gemeente Noordenveld houden. Gemeentebelangen is een onafhankelijke partij en wij staan midden in de samenleving. Contact met de samenleving is voor ons cruciaal. Nu dat door Corona niet meer fysiek kan, is een online meeting een goed alternatief.’
Inwoners van Roden konden zich van tevoren aanmelden voor de online Zoom-meeting of ter plekke via de link die op Gemeentebelangennoordenveld.nl stond inloggen. De Zoom-meeting werd live uitgezonden op de Facebookpagina van Gemeentebelangen waar Gemeentebelangen raadslid Jeroen Kruims de binnengekomen reacties en vragen in de gaten hield en tijdens de meeting inbracht.
Funda
Het verkeer in Roden, het centrum, de sportaccommodaties en woningbouw waren de onderwerpen waar over gesproken werd. Met daarbij de plannen van het college om in Roden-zuid te gaan bouwen in het achterhoofd. De deelnemers waren het er allemaal over eens dat er aan de behoefte van woningen voor starters moest worden voldaan. ‘Funda toont al maanden amper huizen van onder de twee ton.’ Bij de grootschalige woningbouw werden de nodige vraagtekens gezet, maar er werd niet onwelwillend tegenover kleinschalige en gefaseerde uitbreiding gestaan. Kijk vooral naar behoefte en bouw dan, zo luidde het advies aan de fractie van Gemeentebelangen.
Huiskamer
De Brink in Roden als huiskamer van Roden; dat zag iedereen wel zitten. Met een betere aansluiting op het winkelcentrum van Roden. En als het dan toch over het winkelcentrum ging; zorg voor een gezellig, compact centrum met leuke boetiekjes en speciaalzaken waarvoor men naar Roden komt. En parkeren moet gratis blijven was de gedeelde mening van de deelnemers. Voor zwaar vracht- en landbouw verkeer is eigenlijk geen plaats meer in de huiskamer van Roden.
Maar waar moet je het verkeer dan langs leiden? De Ceintuurbaan Zuid en de Stinsenweg werden door de deelnemers niet als wenselijk ervaren en zelfs de Norgerweg, waar het vrachtverkeer nu dagelijks langs gaat, werd als niet geschikt aangemerkt. ‘Twee vrachtwagens kunnen elkaar daar amper kunnen passeren.’ Misschien is een nieuwe ontsluiting op de Maatlanden dan toch een oplossing? Maar die kan natuurlijk ook ondergronds met bomen en parken erboven zoals de nieuwe ringweg in Groningen, zo werd er bedacht. Of worden winkels in de toekomst bevoorraad door kleine compacte wagens en verdwijnen grote vrachtwagens straks sowieso uit het straatbeeld van centra? ‘Dan lossen de verkeersproblemen zich vanzelf weer op.’
Lastige puzzel
Wethouder Kosters noemde de vraagstukken rondom de ontwikkelingen in Roden in een eerder stadium al een lastige puzzel en dat kwam tijdens deze online meeting ook naar voren. Elk antwoord op een vraagstuk resulteert direct weer in een nieuw vraagstuk en de oplossing ligt niet voor de hand.
Vruchtbare avond
Darwinkel kijkt in ieder geval met een goed gevoel terug op de online meeting. ‘Het was af en toe even zoeken met deze nieuwe vorm van meedoen, maar wij zijn als Gemeentebelangen ontzettend blij met jullie actieve inbreng, kritische vragen, verdiepende onderzoeksvoorstellen, en enthousiasmerende opmerkingen. Voor ons is het een aanmoediging om door te gaan met zulke sessies, ook voor onze andere 25 dorpen.’
Ook Gemeentebelangen raadslid Hendrik Smeenge keek terug op een vruchtbare avond. “Er zijn vanavond dusdanige opmerkingen gemaakt en beelden geschetst waar wij als fractie met een andere blik naar kunnen kijken. Het was een erg zinvolle invulling om in deze tijden toch met de inwoners van Noordenveld in gesprek te komen.’
Ja, ik praat graag mee over de toekomst van Roden
Wil je meepraten over de toekomst van Roden of heb je goede ideeën? Wij komen graag met je in contact. Vul onderstaand formulier in!
Blijft op de hoogte, schijf je in voor de nieuwsbrief
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Gemeentebelangen Noordenveld en ontvang elke maand de Gemeentebelangen Journal in je mailbox!
Woningbouw
De laatste woningbouwrapporten bevestigen het; Noordenveld is een populaire woongemeente. Volgens de laatste cijfers bestaat er een sterke vraag naar woningen in Peize, Norg en Roden. Omdat het uitgangspunt voor het gemeentebestuur van Noordenveld is ‘bouwen naar behoefte’ zou er dus gebouwd moeten worden.
In Peize wordt Peize Zuid ontwikkeld en in Norg zijn de woningen op het Oosterveld in aanbouw. In Roden wordt ingezet om eerst de binnen-dorpse locaties te bebouwen zoals de Vrijetijdsboulevard, TNT-locatie en de hoek Kanaalstraat/ Wilhelminastraat. Maar dit is niet genoeg om de behoefte te dekken. Dus de vraag ligt nu voor waar op welke manier Roden zich verder kan ontwikkelen om te voldoen aan deze woningbehoefte. Of is Roden misschien toch groot genoeg?
Het centrum van Roden
De centra in Nederland zijn volop in beweging. Er wordt gezocht naar een nieuw evenwicht van wonen, (digitaal) winkelen en verblijven. Al enige tijd wordt daarom gewerkt aan het vernieuwen van het centrum van Roden. Het winkelaanbod zorgt er nu voor dat het dorp fungeert als een regionaal koopcentrum. Het is de bedoeling dit zo te behouden en te versterken. Zo is het dorpshart ‘de Albertsbaan’ verfraaid tot een verblijfs- en parkeerplein in het hart van het centrum en wordt momenteel gewerkt aan een nieuw en veilig busstation. In het aankomende voorjaar wordt gestart met de aanpak van de Heerestraat en later ook de Wilhelminastraat. Ook de Brink en Raadhuisstraat zijn opgenomen in ontwikkelingsplannen van het centrum van Roden. Maar is het uitvoeren van deze plannen voldoende om een toekomstbestendig centrum te creëren dat tegemoetkomt aan de huidige ontwikkelingen?
Sport in Roden
In het coalitieakkoord Verbinden, Samenwerken, Doen! is afgesproken om met de Noordenveldse sportverenigingen in gesprek te gaan en tot een toekomstbestendig sportlandschap te komen. Hierbij wordt ingezet op o.a. kunstgras, energiebesparing en samenwerking tussen sport en scholen. Dat de ijs-, hockey, tennis-, korfbal- en voetbalclubs met nieuw elan de toekomst tegemoet kunnen. Sport draagt natuurlijk ook uitstekend bij aan het gezond houden van de Noordenveldse samenleving. Preventie dus.
Voor een aantal verenigingen is er een kunstgrasveld of een multifunctionele sportaccommodatie gerealiseerd en voor een aantal is er een concreet plan om dit te verwezenlijken. Maar hoe ontwikkelt de sport in Roden zich de komende jaren? Wordt het lidmaatschap straks niet ingeruild voor een playstation? Of moeten clubs misschien meer gaan samenwerken?
Verkeer
Uit recente verkeersonderzoeken blijkt dat er sprake is van toenemende verkeersdruk in het centrum van Roden. De wegen rondom de het centrum slibben langzaam dicht en de prognose is dat dit in de toekomst voor problemen gaat zorgen. Het verkeer gaat dus een grotere rol spelen in de ontwikkeling van Roden. De Brink, de Heerestraat en de Raadhuisstraat zijn de belangrijkste verkeersaders van Roden. Veel doorgaand verkeer, waaronder ook zwaar vracht- en landbouwverkeer, passeert hier het centrum van Roden. Zorgt dit voor voor onveilige situaties? En komt dit de sfeer en ambiance op de terrassen ten goede?
Moet de Brink de belangrijkste verkeersader van Roden blijven of moet het de huiskamer van Roden worden met volop ruimte voor horeca en recreatie? Maar waar moet dan het doorgaande en zware verkeer langs? Over de Ceintuurbaan-oost, dwars door het Mensingebos? Of zijn er nog andere reële opties?